فروش انواع سنگ ساختمانی و سنگ اسلب با شرایط ویژه

فروش انواع سنگ ساختمانی و سنگ اسلب با شرایط ویژه

نصب سنگ اسلب

اصفهان سنگ پویا / وبلاگ / نصب سنگ اسلب

در حوزه ساخت و ساز و طراحی داخلی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و دیگر زمینه‌ها، پیشرفت‌های چشمگیری شاهد بوده‌ایم. با نگاهی به سازه‌های مختلف اطرافمان، متوجه این پیشرفت‌ها می‌شویم. استفاده از انواع سرامیک و کاشی در طراحی داخلی ساختمان، نقش مهمی در ایجاد جذابیت بصری ایفا کرده است. یکی از روش‌های منحصر به فرد در بازار، نصب سنگ اسلب است که در این متن قصد داریم به توضیح درباره آن بپردازیم.

محل نصب سنگ اسلب

برای تعیین روش نصب سنگ، لازم است مکان اجرای آن نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد؛ نصب سنگ در فضاهای خشک و مرطوب، همچنین نصب سنگ بر روی کف، نمای خارجی یا داخلی ساختمان، سقف و… با استفاده از روش‌های متفاوت انجام می‌شود. با در نظر گرفتن این عوامل به همراه یکدیگر، یک نصاب سنگ با تجربه و ماهر، تصمیم می‌گیرد که از چه روشی برای نصب سنگ استفاده نماید.

بطور کلی و با توجه به نوع سنگ و مراحل اجرا، چند روش اصلی برای نصب سنگ ساختمانی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نصب سنگ اسلب با چسب

یکی از روش‌های نصب سنگ اسلب، بهره‌گیری از چسب می‌باشد که نوع این محصول جهت اتصال سنگ اسلب، اهمیت بسیاری دارد. در حال حاضر، مدل‌های متعددی از چسب در بازار موجود هستند که برای نصب سنگ اسلب از آن‌ها استفاده می‌شود. با این حال، در انتخاب چسب، ضروری است که محصولی معتبر و باکیفیت انتخاب گردد.

یکی از محصولات متداول برای این منظور، چسب کاشی پودری و خمیری است. برای نصب سنگ اسلب با استفاده از چسب کاشی، ابتدا باید سطح مورد نظر را از گرد و غبار پاک کرده و آن را تراز یا هموار سازیم. جهت تهیه چسب کاشی پودری، به مقداری آب نیاز دارید. خمیر حاصل از ترکیب پودر و آب، پس از سفت شدن، برای چسباندن سنگ اسلب به کار می‌رود.

نوع دیگری از چسب که برای نصب سنگ اسلب استفاده می‌شود، چسب اپوکسی است که از مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات محیطی برخوردار است. برخلاف ترکیب آب و چسب کاشی، در تهیه چسب اپوکسی از محصولی به نام هاردنر نیز استفاده می‌شود.

نصب سنگ اسلب با ملات سیمان

نصب سنگ با ملات سیمان

این روش برای اجرای سنگ‌های ساختمانی (سنگ نمای ساختمان و کف) بسیار به کار می‌رود. ملات ماسه سیمان به عنوان یکی از روش‌های قدیمی‌ترین و رایج‌ترین برای نصب سنگ استفاده می‌شود. اما با گذشت زمان، مشخص شده است که استفاده از ملات ماسه سیمان برای نصب تمام انواع سنگ، به عنوان یک روش مناسب، شناخته نمی‌شود. این به دلیل این است که برخی از انواع سنگ به دلیل چسبندگی کم به راحتی از بستر ملات جدا می‌شوند.

در روش نصب سنگ با استفاده از ملات ماسه سیمان، پشت سنگ با مقدار مناسبی از ملات ماسه سیمان و دوغاب پر می‌شود تا سنگ به سطح بچسبد.

پس از اینکه سنگ به مقدار خودش را گرفت، سنگ بعدی را اجرا کرده و عمل دوغاب ریزی را دوباره تکرار می‌کنیم.

برای داشتن چسبندگی مناسب سنگ، باید توجه داشت که از مواد نخاله و نامرغوب در دوغاب استفاده نشود.

نصب سنگ با لقمه سنگ

یکی از راهکارهای ایمن برای نصب سنگ‌های با ضخامت کم، که شیار زنی یا سوراخ‌گرفتن آنها ممکن نیست و احتمال شکست آنها وجود دارد، استفاده از لقمه‌های سنگی است.

در این روش، یک سنگ به صورت هرمی برش می‌شود و با استفاده از چسب‌های مخصوص به پشت سنگ مورد نظر و کف چسبانده می‌شود. در نهایت، سطح پشتی سنگ با دوغاب و ماسه سیمان پُر می‌شود.

نصب سنگ با سیم مفتول

این روش برای نصب سنگ‌های سنگین مانند سنگ گرانیت، که دارای چسبندگی کم هستند و امکان ایجاد شیار در قطر سنگ وجود دارد، یکی از راهکارهای مورد توجه برای نصب است.

در این روش، ابتدا دو شیار به صورت قطری در سنگ ایجاد می‌شود. یک سیم سپس از این شیارها به صورت ضربدری عبور می‌دهند. قطر این شیارها و سیم معمولاً ۲ میلیمتر است (برای برخی سنگ‌ها مانند تراورتن به علت ضخامت کم، ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر). پس از نصب سیم به پشت سنگ، دوغاب و ماسه سیمان را پشت آن ریخته تا اطراف مفتول را در بر گرفته و قسمت‌های مختلف آن به سطح کار بچسبد.

نصب سنگ با قلاب اسکوپ

نصب سنگ با قلاب اسکوپ

استفاده از روش اسکوپ سنگ یکی از بهترین روش‌های نصب سنگ در ساختمان است. این روش، به دلیل محکمی و قابل اطمینان بودن، همچنین حفظ زیبایی و استحکام سنگ، به شدت توصیه می‌شود.

در این روش، با ایجاد سوراخ‌ها و شیارهایی در قسمت پشتی سنگ، یک لقمه مخصوص در این شیارها قرار می‌گیرد. سپس، سنگ‌ها را روی محل مورد نظر قرار داده و با استفاده از سیمان، به‌طور محکم متصل می‌شوند.

توجه به استفاده از اسکوپ سنگ در مقررات ملی ساختمان بسیار حیاتی است. این روش عمدتاً برای نصب سنگ‌های با ضخامت بیشتر از سه سانتیمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در قوانین جدید، تمامی سنگ‌هایی که در ارتفاع بالاتر از قد انسان قرار می‌گیرند، نیاز به استفاده از اسکوپ دارند. این روش حتی برای سنگ‌های با ویژگی‌های تراورتنی که چسبندگی و تخلخل بالایی دارند، بهتر است تا به منظور اطمینان بیشتر، روی نما و دیوارها از اسکوپ استفاده شود.

نصب سنگ اسلب روی شاسی

در برخی مواقع ممکن است نتوانیم سطح زیرکار را با سیمان پوشانده و برای نصب اسلب آماده کنیم. در این حالت، از تکنیک شاسی‌کشی با آهن استفاده می‌شود که پروفیل آهن را باید به سطح اسکلت ساختمان یا دیوار اصلی متصل کنیم. بهترین روش برای شاسی‌کشی، جوش زدن پروفایل به آهن و ستون موجود در دیوار است، که نسبت به روش‌های مانند پیچ و رول برد، محکم‌تر و با عمر طولانی‌تری است.

در نصب سنگ اسلب باید از سیمان برای آماده‌سازی زیرساز استفاده کرد. اگر امکان استفاده از سیمان برای زیرسازی صحیح وجود نداشته باشد، می‌توان از شاسی‌کشی بهره گرفت. اصطلاحاً، شاسی‌کشی به اتصال پروفیل آهن به سازه یا بدنه اصلی اطلاق می‌شود.

نصب اسلب به صورت خشک

نصب اسلب به صورت خشک

در نصب سنگ اسلب به روش خشک، از پروفیل‌های آلومینیومی بهره گرفته می‌شود. به این منظور، پروفیل آلومینیومی روی بدنه نصب می‌شود و سپس سنگ اسلب بر روی آن قرار می‌گیرد. اتصال سنگ و سازه پروفیلی با استفاده از گیره‌های مخصوص انجام می‌شود. از جمله مزایای مهم نصب سنگ به روش خشک می‌توان به مقاومت بالا در برابر تغییرات محیطی، عایق صوت و حرارت، نصب سریع و آسان و… اشاره کرد.

نکات نصب سنگ اسلب

  • سطح زیرکار حتماً باید خشک و بدون گرد و غبار باشد: برای نصب سنگ، بهترین گزینه استفاده از سطح سیمانکاری است. منافذ کوچکی که دیوار سیمانکاری دارد، فرصت مناسبی را برای چسباندن چسب به دیوار ایجاد می‌کند. این منافذ باعث اتصال چسب به سنگ می‌شوند و استحکام بالایی ایجاد می‌کنند. پوشش رزین چسب که در هنگام برش و صیقل به پشت سنگ کشیده می‌شود، مزایا و معایب خود را دارد.
  • از معایب این لایه چسب و توری آن، این است که به خوبی پشت سنگ را عایق می‌کند و از جذب دوغاب به سنگ جلوگیری می‌کند. اما این پوشش به تقویت و افزایش استحکام سنگ نیز کمک زیادی می‌کند. این پوشش موجب کاهش احتمال شکستگی سنگ در جهت رگه‌های آن می‌شود.
  • معمولاً نمی‌توان از روش دوغابی برای نصب سنگ استفاده کرد. چون سنگ قدرت جذب آب دوغاب را ندارد و مخلوط ماسه و سیمان که به عنوان دوغاب پشت سنگ ریخته می‌شود، آب خود را فقط به دیوار زمینه منتقل می‌کند و سفت شود. این ممکن است باعث جدا شدن سطح پشت سنگ از دوغاب شود و در اثر ضربه و تکان شدید، صدای تق و لقی ایجاد شود. بنابراین بهتر است از چسب برای تقویت و نصب سنگ استفاده شود.
  • سطوح گچی نیز گزینه مناسبی برای سطح زیرکار محسوب نمی‌شود. گچ به دلیل افزایش حجمی که در هنگام ترکیب با آب و رطوبت پیدا می‌کند، برای نصب سنگ مناسب نیست. رطوبت پس از تماس با گچ درآن نفوذ می‌کند و لایه‌ها سطحی که نم بیشتر را جذب کرده، از دیوار گچی جدا می‌شود. چسبی که روی گچ زده می‌شود به دلیل حاوی رطوبت، گچ را مرطوب کرده و خاصیت آن را از بین می‌برد. این موضوع باعث جدا شدن چسب از گچ می‌شود و در نهایت منجر به افتادن سنگ می‌شود.

هزینه نصب سنگ اسلب

هزینه نصب سنگ اسلب

نصب سنگ قیمت تعیین شده و مصوبی ندارد و بر اساس ابعاد، نوع سنگ و همچنین مصالح و روش نصب، دستمزد نهایی تعیین می‌شود. همچنین، یکی از عوامل تأثیرگذار بر تعیین هزینه نصب، محل اجرای سنگ می‌باشد به طوری که دستمزد نصب سنگ کف با سنگ دیوار و یا اجرای سنگ سقف با هم متفاوت هستند.

همانطور که در این مقاله نیز بارها به آن اشاره کردیم، مهارت و تجربه در نصب سنگ‌های ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. در این راستا، شرکت سولابست، علاوه بر اینکه شما را در انتخاب و خرید بهترین و مناسب‌ترین سنگ همراهی می‌کند، با یک تیم حرفه‌ای نصب، در کنار شماست. سولابست با استفاده از دانش فنی، تجربه و مهارت کافی در زمینه نصب انواع سنگ‌های ساختمانی، سنگ و اسلب‌های خریداری شده را با روشی مطمئن، به محل پروژه حمل کرده و با بالاترین کیفیت نصب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.