فروش انواع سنگ ساختمانی و سنگ اسلب با شرایط ویژه

فروش انواع سنگ ساختمانی و سنگ اسلب با شرایط ویژه

وبلاگ

سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ چیست؟

اصفهان سنگ پویا / وبلاگ / سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ چیست؟

اسلب بوک مچ چیست ؟

کلمه “بوک مچ” از دو قسمت تشکیل شده است. کلمه “بوک” به معنای کتاب یا جلد کتاب است و “مچ” به معنای تطابق یا با یکدیگر مرتب شدن است. بنابراین، “بوک مچ” به ترتیب جلد کتاب اشاره دارد و در زمینه‌ی سنگ اسلب به دو برش سنگ کنار هم قرار گرفته و الگوهای موجود در طرح سنگ اسلب به گونه ای کنار هم قرار بگیرند که تکمیل کننده یکدیگر باشند یا یک طرح کامل و بسته را از طرح سنگ به ما بدهد
بوک مچ (Book Match): در این طرح، دو قطعه از سنگ اسلب کنار هم قرار می‌گیرند به گونه‌ای که شیارهای لایه‌ها به هم تطابق داشته باشند. این ترتیب باعث ایجاد یک الگو یکپارچه و زیبا در سطح سنگ می‌شود. برای خرید سنگ اسلب روی لینک کلیک کنید.

تاریخچه اسلب بوک مچ

تاریخچه استفاده از طرح بوک مچ به دوره‌های باستانی بازمی‌گردد. این نوع طرح در ساختمان‌های تاریخی و هنرهای زینتی به وفور دیده می‌شود. در دوره‌های مختلف تاریخ، از جمله دوره رنسانس و باروک، طراحان و معماران از طرح بوک مچ به عنوان یکی از الگوهای زینتی برجسته استفاده کردند.

استفاده از این طرح در سنگ اسلب به مرور زمان افزایش یافت و به ویژه در دوران معاصر به عنوان یکی از طرح‌های محبوب در ساختمان‌ها و فضاهای داخلی مورد توجه قرار گرفت. زیبایی و الگوی متقارن طرح بوک مچ باعث شده است که این نوع طرح به عنوان یک نماد از زیبایی و هماهنگی در طراحی محبوب باشد.

اسلب فورمچ چیست ؟

کلمه “فورمچ” (Four Match) نیز از دو قسمت تشکیل شده است. در اینجا، “فور” به معنای چهار و “مچ” به معنای تطابق یا یکدیگر مرتب شدن است. بنابراین، “فورمچ” به ترتیب چهار قطعه  که کنارهم قرار بگیرند اشاره دارد

فورمچ (Four Match): در این حالت، چهار قطعه از سنگ اسلب به گونه‌ای قرار می‌گیرند که الگوهای لایه‌ها به هم متصل شوند و یک الگوی متقارن وارد سطح سنگ شود. این روش نیز برای ایجاد طرح‌های زیبا و منحصر به فرد در ساختمان‌ها و فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگوهای موجود در سنگ که فرقی ندارد چه سنگی باشند ، از هر نوع و جنسی میتواند این طرح را در خود داشته باشد .

تاریخچه اسلب فورمچ

تاریخچه استفاده از طرح فورمچ نیز به دوران باستانی بازمی‌گردد. این نوع طرح در هنر و معماری باستانی و همچنین در دوران رنسانس و باروک به وفور دیده می‌شود. در این دوره‌ها، معماران از طرح فورمچ به عنوان یکی از الگوهای زینتی برجسته استفاده کردند .

این تکنیک‌ها به طراحان و معماران این امکان را می‌دهند که از خصوصیات زیبایی و منحصر به فرد سنگ اسلب به نحو بهینه‌تری استفاده کنند و طراحی‌های جذاب و هنری را ایجاد کنند.

کاربرد های اسلب بوک مچ (Book Match)

کفپوش‌ها: در فضاهای داخلی مانند ورودی‌ها، نمایشگاه‌ها یا فضاهای زیبایی، سطوح کفپوش با طرح بوک مچ استفاده می‌شوند تا الگوهای جذاب و زیبایی ایجاد شود.

دیوارهای زینتی: برای زیباسازی دیوارها در فضاهای مختلف از آن استفاده می‌شود و الگوی زیبا و تطابق لایه‌ها را به فضا اضافه می‌کند.

پله‌ها: در ساختمان‌ها، مختصات پله‌ها با طرح بوک مچ طراحی شده و زیبایی به آنها افزوده می‌شود.

کاربرد‌های اسلب فورمچ (Four Match)

کفپوش‌ها و دیوارها: طراحی فضاهای داخلی با سنگ اسلب و طرح فورمچ بر روی سطوح کفپوش‌ها و دیوارها به دلیل تطابق چهار قطعه سنگ، زیبایی و هنری بالا را ایجاد می‌کند.

نمایشگاه‌ها و مکان‌های عمومی: در فضاهای نمایشگاه یا فضاهای عمومی با استفاده از سنگ اسلب و طرح فورمچ، الگوهای هنری و زینتی برجسته می‌شوند.

پله‌ها و سرسراها: در پله‌ها و سرسراهای ساختمان‌ها، از طرح فورمچ برای ایجاد زیبایی و تطابق لایه‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از این طرح‌ها در ساختمان‌ها به طور کلی به ذوق و ذوق معماران و طراحان بستگی دارد. این الگوها نه تنها جلوه زیبایی به ساختمان می‌بخشند بلکه به آن ابعاد هنری و خلاقانه‌ای می‌افزایند.

مزایا اسلب بوک مچ (Book Match)

زیبایی و الگوی منحصر به فرد: اسلب طرح بوک مچ با ایجاد الگوهای زیبا و تطابق طرح های طبیعی در سنگ  به داخل فضا جلوه و زیبایی خاصی می‌بخشد که از آن به عنوان یک اثر هنری و زینتی استفاده می‌شود.

تنوع در طراحی: این طرح بوک مچ به طراحان امکان می‌دهد با ترکیب مختلف قطعات سنگ اسلب، طراحی‌های متنوع و خلاقانه ایجاد کنند و از آن در انواع فضاها استفاده کنند.

تطبیق با انواع سنگ‌ها: می‌توان از طرح بوک مچ برای تطابق و ترکیب انواع مختلف سنگ اسلب استفاده کرد و به ساختمان یک زیبایی و چشم‌نواز بخشید.

مزایا اسلب فورمچ (Four Match)

تنوع در الگوهای طراحی: طرح فورمچ با ایجاد چهار قطعه از سنگ با تطابق طرح های سنگ ، الگوهای زینتی و طراحی‌های جذاب و متنوع را فراهم می‌کند.

زیبایی متقارن: تطابق لایه‌ها در این طرح، به سطح یکنواختی در فضا می‌افزاید و الگوهای متقارن و جذابی را ایجاد می‌کند.

استفاده در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک: طرح فورمچ به خوبی با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی، از جمله مدرن و کلاسیک، ترکیب می‌شود.

جلب توجه به فضا: الگوهای متقارن طرح فورمچ باعث جلب توجه به فضا می‌شوند و در دکوراسیون داخلی به عنوان یک عنصر تزئینی برجسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به این مزایا، طرح بوک مچ و فورمچ به عنوان گزینه‌های محبوب در زمینه‌ی دکوراسیون داخلی و صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که استفاده از طرح های فورمچ فضای بیشتری را نسبت به طرح بوک مچ اشغال می کند و مکان های که این طرح استفاده می شود هم به مراتب خاص تر و بزرگ تر می شود .

اسلب بوک مچ و فورمچ را در چه سنگ هایی می توان فرآوری نمود؟

طرح بوک مچ و فورمچ در انواع مختلفی از سنگ‌ها قابل اجراست. انتخاب نوع سنگ بر اساس ذوق طراحان، محیط استفاده، و موارد دیگر صورت می‌گیرد. در زیر، لیستی از برخی از سنگ‌هایی که معمولاً برای طرح بوک مچ و فورمچ استفاده می‌شوند آمده است

برخی از سنگ‌های معمول اسلب بوک مچ

 

ماربل (سنگ مرمر)

کرارا ماربل (Carrara Marble)

استاتواریو ماربل (Statuario Marble)

کالاکاتا ماربل (Calacatta Marble)

تراورتن

تراورتن ولنوس (Travertine Venous)

تراورتن نوکس (Travertine Noce)

گرانیت

گرانیت بلک گالکسی (Granite Black Galaxy)

گرانیت وایت کاررا (Granite White Carrara)

سنگ‌های ترکیبی

کوارتزایت (Quartzite)

سنگ مصنوعی با تطابق اسلب بوک مچ و فورمچ

سنگ‌های مرکب

تراسو (Terrazzo)

سنگ کامپوزیت (Composite Stone)

به این نکته توجه کنید که  که این لیست گسترده است و می‌توان با توجه به نیازهای خاص پروژه و مکانو همچنین سنگ های دیگری که در ساختمان استفاده شده از سنگ‌های دیگر نیز استفاده کرد. همچنین، توصیه می‌شود قبل از انتخاب سنگ، نمونه‌های واقعی را مشاهده کرده و با مشاوره متخصصان صنعت سنگ، تصمیم گیری نمایید.

معایب استفاده از سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ ؟

در ادامه برخی معایب سنگ اسلب بوک مچ  و فورمچ اشاره شده است

  • هزینه بالا :
    سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ معمولاً از سنگ‌های با کیفیت بالا تهیه می‌شودو همچنین طرح ها موجود در زمان فرآوری حساسیت تولید آن را افزایش میدهد ، که ممکن است هزینه آن را نسبت به سنگ‌های دیگر افزایش دهد.
  • حساسیت به خراش:
    ممکن است سطوح سنگ اسلب به خراش حساس باشند و نیاز به مراقبت و نگهداری دقیق داشته باشند. کی از اصول مهم در کیفیت سنگ ساب سنگ است که در هنگام فرآوری سنگ جز موارد مهم محصوب می شود .
  • وزن سنگ:
    سنگ اسلب به علت چگالی بالا، وزن زیادی دارد که ممکن است در برخی مواقع نیاز به سازه‌های تقویتی برای حمل و نصب داشته باشد.
  • جذب رنگ و گریس:
    برخی از انواع سنگ اسلب ممکن است به راحتی رنگ و گریس را جذب کنند که نیاز به تمیزکاری منظم دارند. به این نکته توجه کنید که بعضی از جنس های سنگ اگر در اثر برخورد با برخی مواد شمیایی تغییر رنگ می دهد و رنگ سنگ را کامل تغییر می کند .
  • نیاز به نصب توسط متخصصان:
    نصب صحیح طرح‌های بوک مچ و فورمچ نیاز به متخصصان ماهر دارد تا الگوها به درستی تطابق یابند و نتیجه زیبا و متناسب حاصل شود.
  • محدودیت در انتخاب رنگ:
    تعدادی از سنگ‌های اسلب به دلیل خصوصیات خود ممکن است در انتخاب رنگ به دلیل طرح های که در آن هست که بتوان همان الگوی فورمچ و بوک مچ را پیاده سازی کنند محدودیت داشته باشند.

با این حال، با مراعات نکات نگهداری و انتخاب درست متریال، معایب مذکور قابل مدیریت هستند و سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ به عنوان یک گزینه‌ی زیبا و متفاوت در دکوراسیون داخلی محبوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.